LifestyleDesign podcast logo

LUISTER! nu op een van onze kanalen!

itunesitunesspotifyspotifystitcherstitcher

7 maanden geleden

#03 – Het ochtendritueel: hoe vertrek je zo goed mogelijk uit de startblokken? text deco

Het eerste uurtje van de dag, dat is het uurtje dat de toon zet voor alle daaropvolgende uurtjes van die dag. Een heel belangrijk uurtje dus. Hoe besteed je dat uurtje? Hoe richt je je ochtendritueel zo in dat je lichaam én geest maximaal ge-energized raken om van jouw dag een topdag te maken? To snooze or not to snooze? Meteen douchen of eerst een bak koffie? Stevig ontbijten of ontbijt overslaan? En what about yoga, meditatie of een flinke dauwtrap-run? Met andere woorden: hoe vertrek je zo goed mogelijk uit de startblokken?

pause button Luister de podcast

LUISTER! nu op een van onze kanalen!

itunesitunesspotifyspotifystitcherstitcher

Expert: Avena Koetje, specialist in ijzeren discipline. Ze volgt elke dag haar eigen Spartaanse ochtendregime vol yoga, supergezond ontbijtvoer en meditatie-oefeningen. Die ochtendroutine duurt soms wel drieënhalf uur en is een verzameling van oplossingen voor problemen. Problemen die ze oplost meteen na het opstaan.

Meer bij deze aflevering over ochtendroutines

Koffie

Leuk om te weten: ‘we’ drinken per dag meer dan 2 miljard kopjes.

Positieve kanten

  • Veel anti-oxidanten
  • Bloedcirculatie naar hersenen, stimuleert de lever
  • Verhoogt concentratie (maar niet op een lege maag)

 

Negatieve kanten

  • Cafeïne is verslavend
  • Overstimulatie van je lichaam en brein: slecht bij oververmoeidheid en slapeloosheid
  • Kan slapeloosheid veroorzaken: het duurt tot 12 uur om de cafeïne uit je lichaam te halen

 

Let op! Koffie op een lege maag voegt veel zuur toe en is daarom niet fijn voor je lege maag. Bovendien creëert koffie op een lege maag cortisol en adrenaline, krijg je een hogere hartslag en bloeddruk, stopt je verteringssysteem en gaat je energie naar je spieren. Daarbij droogt het je uit en stopt het je hongergevoel. Ontbijt dus eerst.

10 ochtend-habits van succesvolle mensen

  • To-do-list maken, met actionable punten
  • Energize (hardlopen, koffie drinken, koude douche (goed voor je bloed)
  • Planning maken (tijden koppelen aan je taken)
  • Vroeg opstaan, rond 06:00 bijvoorbeeld
  • Bevestigen en visualiseren: spreek je doelen uit voor de spiegel, geef jezelf een peptalk
  • Dankbaarheid: sta even stil bij de dingen waarvoor je dankbaar bent
  • Al vroeg affectie tonen naar iemand, knuffel, praat en connect!
  • Ruim op, maak schoon van de avond ervoor
  • Stilte (zeker als je introvert bent)
  • Lees wat er in de avond en nacht gebeurd is terwijl je sliep (relevant voor jou in de wereld, en om je doelen te behalen)

De Wim Hof ademhalingstechniek tutorial

Baking soda (tip van Avena Koetje)

Volgens Avena en vele anderen heeft baking soda allerlei positieve effecten. Het zou zorgen voor wittere tanden, een betere pH-balans in je bloed, minder onprettige geurtjes onder je oksels en verzachting bij insectenbeten. Voor wie trek heeft in een slokje baking soda en met name benieuwd is naar de voordelen, kan terecht op mens-en-gezondheid.infonu.nl. Wetenschappelijk bewijs hiervoor hebben we niet gevonden, dus wij blijven scpetisch. Pas in ieder geval op met bizarre claims als ‘baking soda helpt bij nierklachten’ of ‘baking soda is een wondermiddel tegen kanker’. NUcheckt ging op onderzoek uit en kwam op basis van wetenschappelijk onderzoek uit op de conclusie ‘grotendeels onwaar’.

Abonneer je op een van onze kanalen!

LUISTER! nu op een van onze kanalen!

itunesitunesspotifyspotifystitcherstitcher

Heb je ideeën,
suggesties,
opmerkingen,
of wil je geïnterviewd worden?