LifestyleDesign podcast logo

LUISTER! nu op een van onze kanalen!

itunesitunesspotifyspotifysoundcloudsoundcloudstitcherstitcher

1 maand geleden

#10 – Hoe belangrijk is slaap text deco

We brengen gemiddeld een derde van onze tijd slapend door (als het goed is) en slaap heeft een herstellende functie. Toch besteden we weinig aandacht aan onze slaaptijd en slaapkwaliteit. Het blijkt dat een derde van de Nederlanders wel eens kampt met slaapproblemen en zelfs 10% van de Nederlandse bevolking chronisch slecht slaapt. Waarom is slaap zo belangrijk en wat kunnen we doen om onze slaapkwaliteit te verbeteren?

pause button Luister de podcast

LUISTER! nu op een van onze kanalen!

itunesitunesspotifyspotifysoundcloudsoundcloudstitcherstitcher

Expert: Floris Wouterson is ondernemer, slaapexpert, veellezer en auteur van het boek SuperSlapen: praktische lifestyle principes voor je beste nachtrust ooit. Op zijn 25e ervaarde hij hoe belangrijk het is om je goed en energiek te voelen. En dat dit voor een groot gedeelte te maken had met leefgewoonten en vooral de kwaliteit van slaap.

Meer bij deze aflevering over slaap

Dat iedereen 8 uur slaap nodig heeft is de grootste slaapmythe die er is. Het is lastig om een vast getal aan het minimum aantal uur slaap te hangen, maar het ligt ergens tussen de 7 en 9 uur. Weet jij al hoeveel slaap je nodig hebt?

In de podcast praten we over onze slaapcyclus. Tijdens onze slaap gaan 5 cycli door. Dit is een hypnogram met onze 5 slaapcycli:

Wat je nog niet wist over een goede nachtrust

Een goede nachtrust begint al in de ochtend. Floris Wouterson legt uit dat ons lichaam serotonine aanmaakt door daglicht. Serotonine doet veel in je lichaam. Zo bereidt serotonine je o.a. voor op het hormoon melatonine dat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je goed inslaapt en doorslaapt. Daarom is het belangrijk om voldoende daglicht op je te laten vallen. Vooral ochtendlicht schijnt goed te zijn. Wist je dat daglicht op een normale dag zo’n 20.000 lux sterk is. Als je binnen zit ontvang je nog maar 150 tot 300 lux. Auch! Das veel toch?! Lekker naar buiten dus!

Eten is ook belangrijk. Je lichaam heeft tijdbewakers en tijdgevers die worden geactiveerd door hormonen. Je voedingspatroon zorgt voor aanmaak van cortisol. Cortisol is nodig om goed te presteren en het motiveert je om ’s ochtends uit je bed te komen. Door teveel suikers vliegt je insuline omhoog en schommelt je cortisol ook. Deze pieken in je voedingspatroon maken dat het gehalte cortisol te hoog is aan het einde van de dag, dat zorgt weer voor meer moeite met inslapen. Je cortisol moet in de ochtend hoog zijn en in de avond laag. Dat bereik je onder andere door 5x per dag gezond te eten.

Het duurt gemiddeld 24 uur voor koffie uit je lichaam is. De halfwaarde van koffie is 6. Dat betekent dat het 6 uur duurt om de helft van de cafeïne uit een kopje koffie af te breken. Dan duurt het nog eens 6 uur om de helft van de overige helft cafeïne af te breken, enz.

Er is een groot verschil tussen slaaptekort en slaapproblemen. Wist je dat er 88 officiële slaapafwijkingen zijn. De oorzaken van je slaapproblemen kunnen ook buiten jezelf liggen. Lees maar eens het boek SuperSlapen van Floris Wouterson.

Wil je je slaappatronen bijhouden?

Check dan eens de app Sleepcycle die je helpt om inzicht te krijgen in je slaapritme en je slaappatronen. Bijkomend voordeel: de app werkt ook als wekker. Je stelt je gewenste wektijd in en de app maakt je de volgende dag wakker rond dat tijdstip, precies op het moment dat je het logste slaapt. Op die manier hoef je nooit meer bruut te worden gewekt uit je diepe slaap. Scheelt een hoop ge-chagrijn in de ochtend!

En dan nog een favoriet: POWERNAPPEN

Jaja, powernappen. Ik ben er groot fan van. Powernappen is het doen van een kort slaapje midden op de dag. Het geeft je energie en maakt je alerter en creatiever. Check hier meer info over powernappen.

Welterusten!

Abonneer je op een van onze kanalen!

LUISTER! nu op een van onze kanalen!

itunesitunesspotifyspotifysoundcloudsoundcloudstitcherstitcher

Heb je ideeën,
suggesties,
opmerkingen,
of wil je geïnterviewd worden?